Renovatie Velsertunnel

Bouwkundige engineering

Update oudste snelwegtunnel van Nederland

De Velsertunnel is de oudste snelwegtunnel in Nederland en toe aan een grote renovatie. Rijkswaterstaat vernieuwt vrijwel alle tunneltechnische installaties, vergroot de doorrijhoogte en past de vluchtwegen aan. Na de renovatie voldoet de Velsertunnel ook aan de veiligheidsnorm uit de Tunnelwet.
Bij de renovatie zijn de tunnelbuizen met twaalf centimeter verhoogd en is een nieuw ventilatiesysteem aangebracht. Bij brand in de tunnel wordt rook niet langer via de ventilatietorens naar boven afgezogen, maar door ventilatoren in de rijrichting de tunnel uitgeblazen. Verder zijn de tunneltechnische installaties vernieuwd en aangesloten op een verkeerscentrale. Ook zijn de vluchtwegen aangepast, liggen de vluchtdeuren minder ver uit elkaar, is alle betonschade gerepareerd en is het wegdek vernieuwd. De ventilatietorens voorzien nu vijf vluchtruimtes onderin de tunnel van frisse lucht

De bouwkundige ontwerpwerkzaamheden aan de dienstgebouwen zijn uitgevoerd door Sophia Engineering in voor de bouwcombinatie Hyacint die in opdracht van Rijkswaterstaat de Velsertunnel heeft gerenoveerd.
Door onze modellen uit te werken binnen Revit en de communicatie met andere betrokken partijen in 3D, heeft bij Sophia Engineering geleidt tot een hoop expertise op het gebied van BIM.

Het project Velsertunnel wordt door Hyacint volledig in BIM uitgewerkt. Voor de ontwerpfase is de volledige bestaande tunnel op basis van pointclouds en inmetingen door Hyacint opgebouwd in Civil 3D. Dit maakt een nauwkeurige uitwerking van alle aanpassingen aan de tunnel in de ontwerpfase mogelijk. In het definitief en uitvoeringsontwerp zijn de bouwkundige aanpassingen, gebaseerd op dit model, in aspectmodellen in Revit
uitgewerkt door Sophia Engineering

Ook zijn de zogenaamde Poortwachters door Sophia Engineering berekend en uitgetekend voor de leverancier van deze veiligheidsbalken.
Deze 60 ton zware balken vormen de aanrijbeveiligingsconstructie voor de geheel gerenoveerde Velsertunnel. In de zeer zwaar bewapende balken is een staalconstructie opgenomen voor het hoogte detectiesysteem.

Overige foto's

Gerelateerde projecten

We zijn trots op ons werk en laten de projecten graag voor zichzelf spreken. Op onze nieuwe website laten we u dan ook graag in woord en beeld kennismaken met Sophia Engineering B.V.

Renovatie Van Gendthallen

Bouwkundige engineering

De Van Gendthallen in Amsterdam werden gebouwd tussen 1897 en 1905 en fungeerden voor...

Realisatie en restauratie Dunea Katwijk

Bouwkundige engineering

In Katwijk bouwt Aannemingsbedrijf K_Dekker bouw & infra een nieuwe spoelwaterins...

Batterij opstelplaats GIGA-Buffalo

Bouwkundige engineering

Als onderdeel van de smart-grid van Windnet Oost Flevoland, zijn door onze opdrachtge...

Luifelconstructie station Castricum

Bouwkundige engineering

In het kader van  project Verbeteren toegankelijkheid op station Castricum heeft Sop...

Renovatie Dienstgebouwen Beatrixsluis

Bouwkundige engineering

In opdracht van bouwcombinatie Sas van Vreeswijk (consortium partners Besix, Heijmans...

Renovatie eerste Coentunnel

Bouwkundige engineering

In de gerenoveerde eerste Coentunnel moet in de nieuwe situatie de vervuilde lucht wo...